Folkeuniversitetet
i Hillerød

2. Ny genre? Fem orkesteroperaer af Richard Strauss (8831)

Ved cand.mag. Bjørn Steding-Jessen

Det 20. århundredes mest alsidige operakomponist spørger i sine erindringer, hvad det dannede operapublikum kommer for at høre når de har købt en billet til en af hans operaer: ”kommer de for at høre sangerne eller orkesteret? - jeg tror det sidste”. Og det kan høres. I operaerne Salome og Elektra eksperimenterer Strauss med atonal musik og med nogle fantastiske effekter, men erkendte at det var en æstetisk blindgyde.

Og til hans mere avantgardeprægede kollegaers store frustration sagde og beviste han derefter at den tonale senromantik havde masser at byde på, bare ens talent var stort nok! Det sker bl.a. i Rosenkavaleren, Kvinden uden Skygge og Den stilfærdige Kone. Det er 5 sublime operaer, og fra gru til grin.

Vi skal her bl.a. se på hans store arsenal af musikdramatiske virkemidler, hans virtuose behandling af orkesteret og ikke mindst afdække værkernes kunstneriske rum, der er udspændt mellem flere sæt af paradokser, som også er spejlinger af hans personlighed.

Tid:
5 mandage, 7/10 – 21/10 – 4/11 – 18/11 – 2/12, kl. 12.30 – 14.15
Sted:
Café Slotsbio, cafeen, Frederiksværksgade 11, Hillerød
Pris:
450 kr. samlet, eller 100 kr. enkelt ved dørsalg